Hello and welcome to beautiful Template.

Latest Writings

Erdogan : Peristiwa di Chengjang adalah penghapusan etnik

Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdoğan menyifatkan operasi kekerasan etnik di wilayah Chengjang Cina yang majoriti penduduknya beragama Islam dari etnik Uighur sebagai satu genocide. Erdogan menegaskan, negaranya akan meminta Majlis Keamanan untuk mencari jalan bagi mengakhiri kekerasan etnik di wilayah ini.

Erdogan mengatakan "peristiwa yang terjadi di Cina tidak boleh dinafikan sebagai genocide, tiada faedah lagi untuk menggelarnya dengan sifat yang lain." Erdogan memanggil kerajaan Cina untuk campur tangan bagi mengelak lebih banyak kematian.

Beliau mengatakan kepada wartawan, "Kami menghadapi masalah dalam memahami bagaimana kerajaan Cina hanya bertindak sebagai penonton, sekarang kami mahu Cina memperbaiki hubungan kami dengan mereka secara berterusan dengan menampilkan sikap sensitif."

Ratusan bantahan diadakan di Istanbul selepas solat Jumaat dan membakar bendera Cina dan mengulang-ulangi slogan anti-Beijing.

Menteri Perdagangan dan Perindustrian Turkey, Nihat Argun kemarin dipanggil pulang dari Cina.

Menutur Agensi berita Reuters dari sumber media Cina bahwa jumlah korban kekerasan di daerah ini melebihi untuk 184 orang.

Sementara itu masyarakat antarabangsa berterusan mengkritik sikap kerajaan Cina bertindak secara kekerasan bagi mengatasi demonstrasi yang terjadi di wilayah tersebut, ketika polis Cina berhadapan dengan satu bantahan kecil pada hari Jumaat di satu jalan di ibukota wilayah Urumqi.

Kira-kira dua ratus orang melakukan bantahan di luar parlimen Australia di bandar Canberra pada hari Jumaat, mereka mengulang-ulangi slogan anti-Cina seperti "Kematian untuk pengganas" dan "kebebasan untuk masyarakat Uighurs."

Di Belanda, puluhan masyarakat Uighurs melempar batu ke arah kedutaan Cina di kota Den Haag dalam satu demonstrasi. Mahkamah Belanda memerintahkan sepuluh orang yang terlibat dalam tindakan tersebut untuk dipenjarakan antara seminggu hingga sepuluh hari.

Di Indonesia, Ketua Parti Keadilan, Tikaful Sembiring - partai Islam yang terbesar di negera tersebut menuntut - PBB dan negara-negara Barat untuk memberikan tekanan terhadap Cina bagi menghentikan apa yang disifatkan sebagai "penyembelihan besar-besaran" terhadap Muslim Uighurs dan Han Cina.

Ketika kerajaan beberapa buah negara lain mengambil sikap berdiam diri, semalam kerajaan Jepun mendesak pihak berkuasa Cina untuk melindungi hak-hak asasi manusia terhadap masyarakat Uighurs dan minoriti lain di negeri tersebut, dan menuntut untuk menjamin kebebasan media yang terlibat dalam melaporkan peristiwa di wilayah Chengjang.

sumber : aljazeera.net

0 Comments to “Erdogan : Peristiwa di Chengjang adalah penghapusan etnik”